Psalm 42-43 – Gebed bring vertroue selfs in die ervaring van God se afwesigheid
Inleiding
Dit is een van die Psalms van die Koragiete, deel van die stam van Levi en bekend as deurwagte by die heiligdom (1 Kron. 9) sowel as musikante in die tempel (1 Kron. 6). Een van die groot Koragiete was die profeet Samuel en een van sy kleinseuns, Heman, word uitgesonder as ‘n musikant. Toewyding aan God loop meesal in families, presies soos God dit van die begin af bedoel het, Adam, Noag, Abraham, Isak, Jakob en uiteindelik die 12 stamme van Israel.
Die Psalm word in die eerste vers ’n maskîl genoem wat in hierdie konteks die betekenis dra van nadenke en refleksie. Die N.A.V. vertaal dit as ’n gedig, maar ek sou verkies om dit eerder met ’n meditasie te vertaal, soos verskeie Engelse vertalings dit doen. Dit klop met die feit dat die meeste Psalms geskryf is om God self of die gemeenskap aan te spreek, hoewel Psalm 42-43 duidelik bedoel is vir selfgesprek (Psalm 42:6,12; 43:5). Die Psalmis is dus met homself in gesprek vanweë sy ervaring van die afwesigheid van God. Dit gee dus aan die Psalm ’n unieke sélf reflekterende karakter, ’n meditasie oor sy (gebrek aan ’n) Godservaring.
Soos Psalm 1 al 150 Psalms inlei met die visie op die teenwoordige God en die voorspoed wat ‘n mens ervaar as jy daarvoor kies, lei die Koragiete dus met Psalm 42-43 die tweede Psalmboek in met die ervaring van die afwesigheid van dié God, en die pyn en verlange wat dit in ‘n mens ontketen. Die Psalms dink dus nie net na oor die ervarings van voorspoed en vrede nie, maar ook oor die ervarings van teenspoed en onvrede, veral omdat die ervaring van God se teenwoordigheid ontbreek.
Terloops: dit is interessant hoe die 5 psalms wat elke Psalmboek inlei deurgaans met die tema van God se teenwoordigheid werk, elke keer vanuit ’n ander hoek, selfs wanneer dit oor die gebrek aan sy teenwoordigheid nadink.
- Psalm 1 praat van die voorspoed wat aan God se teenwoordigheid verbind kan word – “embracing God”.
- Psalm 42-43 praat van die vashou aan God ten spyte van sy oënskynlike afwesigheid – “embracing brokenness”.
- Asaf lei met Psalm 73 die derde Psalmboek in met die worsteling dat sommige mense juis nié na God soek nie en tog voorspoedig is, dié wat kies om nié in die teenwoordigheid van God te lewe nie en skynbaar niks daarvan oorkom nie.
- Psalm 90 – wat aan Moses toegeskryf word – beskryf weer in die trant van Psalm 1 God met ’n bevestigende metafoor, God as ’n skuilplek, maar skryf tog ook oor die ongemak met God se soewereiniteit wat kan kies om nie net te versorg en beskerm nie, maar ook toornig kan wees oor sonde.
- Psalm 107 lei die vyfde en laaste Psalmboek in met die visie dat dié God tog lojaal bly aan sy mense en hulle red van verydeling – iets wat Walter Brueggemann noem: ”relentless solidarity”. Op Hom kan ’n mens vertrou. Sý teenwoordigheid is die moeite werd om te soek en te beleef.
Die dors na God
Die Psalmis se verlange na God word met die metafoor van ’n dors na God uitgedruk. Soos ’n wildsbok smag na waterstrome, so smag hy na God.
Sy behoefte is om voor God te verskyn (42:3), saam met al die gelowiges (42:5) op die heilige berg van God (43:3-4), waarskynlik as hulle voorganger (42:5), maar dié behoefte word verydel deur die feit dat hy nie by die tempel kan uitkom nie, die woonplek van God, terwyl hy in die Jordaangebied vasgevang is (vers 7), waarskynlik deur vyande of teëstanders (vers 10-11). Die Jordaangebied kan natuurlik ook net ’n metafoor wees vir sy ervaring van vyandskap en goddeloosheid (43:1).
Let op hoe hy steeds van ’n water-metafoor gebruik om oor die pyn van die lewe te praat. Hy ervaar nie net dat hy dag en nag in trane is nie (42:4) weens die spotlag van die vyande nie, maar hy moet luister na die waters wat teen mekaar raas, waarskynlik by die Hermonberg waar die Jordaan ontspring (die Kleinberg is onbekend), wat hom aan sy swaar lot herinner. Hy gebruik dan die bruisende waters as beskrywing van die golwe van die lewe wat oor hom slaan (vers 7-8). Dit is soos die chaos magte van Genesis 1:1 wat losgelaat word en hom verswelg.
Hierdie waters is nie die waters van rus van Psalm 23 of die waters van oorvloed van Psalm 1 nie. Dit is die waters van onrus en vertwyfeling. En die ergste daarvan is dat hy dit toeskryf aan God self. Dit is die spits van sy worsteling. God les nie sy dors na Hom nie – om hom vry te maak om in die tempel God te aanbid nie – maar stel hom bloot aan die golwe van die lewe – waar hy in gevangenskap is ver van die tempel af.
Die spotlag van die vyande word afgespits op vraag na die teenwoordigheid van God in sy lewe (42:4,11) “En waar is jou God nou?” En dit is teen hierdie vertwyfeling wat hy met homself in gesprek tree en drie keer herhaal: “Waarom is ek so in vertwyfeling en waarom kerm ek so? Vertrou op God! Ja, ek sal weer vir Hom ’n loflied sing. Hy is my helper en my God!” (42:6-7a; 12; 43:5).
Let op dat hy regdeur God se algemene universele naam gebruik, Elôhîm (vertaal as God), waarmee God se alomteenwoordigheid en almag in herinnering geroep word. Net een keer word God se persoonsnaam, Jahwe (vertaal as Here), gebruik as oor God se trou gepraat word (42:9).
Die gebed tot God
Met die begin van Psalm 43 sit sy selfgesprek oor in ’n gebed tot God: “Laat tog reg aan my geskied, o God” en vra hy vir skuiling en vir lig en waarheid, dat dié hom kan lei. Daarmee bring dit aan ons die boodskap dat wanneer selfgesprek oorgaan in gebed en gesprek met God, die uitkoms alreeds naby is.
Die Psalmis sluit dié gebed daarom weer af met ’n selfgesprek , maar dié keer met ’n ander betekenis, want ná sy gebed, kan hy homself moed inpraat – met basies dieselfde woorde as wat hy so pas in die klag oor sy situasie gebruik het – dat dié God waartoe hy so pas gebid het, hom nie uiteindelik in die steek sal laat nie. God kan dus vertrou word, selfs al word die uitkoms nog nie gesien nie.
Craigie sê hieroor:
“when one turns from the memories and burdens within the mind and boldly addresses to God a plea for deliverance, the first step is taken on the path that leads ultimately to a restoration of the life of praise and to mental and spiritual health.” (Psalms 1-50, Word Biblical Commentary).
View all posts in this series
- Psalms 1-41 – 4de kwartaal 2011 - October 12, 2011
- WEEK 1: Inleiding op die Psalms – God is die sin en betekenis van die lewe - October 13, 2011
- Psalms ingedeel in vyf Psalmboeke - October 14, 2011
- Historiese raamwerk - October 17, 2011
- Teologiese temas, soorte Psalms en Jesus en die Psalms - October 18, 2011
- Samestelling van Psalms 1-41, leesplan en Lectio Divina - October 19, 2011
- Lectio Divina
- WEEK 2: Psalm 1-8 – God gee om vir sy mense en verhoor hulle gebede - October 20, 2011
- Psalm 1 – Geseënd is dié wat hul vreugde in God vind
- Psalm 2 – Geseënd is dié wat op God vertrou - October 21, 2011
- Psalm 3-4 – God bring rus en vrede as ons Hom vra - October 24, 2011
- Psalm 5 – God gee vreugde aan dié wat by Hom skuil - October 25, 2011
- Psalm 6 – Genesing is genade
- Psalm 7-8 – God gee om vir sy mense en verhoor hulle gebede - October 26, 2011
- WEEK 3: Psalm 9-14 – God verlos sy mense van allerlei verdrukkende omstandighede - October 27, 2011
- Psalm 9-10 – God gee nuwe moed en laat reg geskied
- Psalm 11 – om God te vertrou in ’n krisis - October 28, 2011
- Psalm 12 – Vertrou op die beloftes van die Here - October 31, 2011
- Psalm 13 – Kyk tog en luister na my, Here, my God - November 1, 2011
- Psalm 14 – Net ‘n dwaas sê daar is geen God nie - November 2, 2011
- WEEK 4: Psalm 15-24 – God nooi ons uit om in sy teenwoordigheid te lewe - November 3, 2011
- Psalm 15 + 24 – om in God se teenwoordigheid tot rus te kom
- Psalm 16 – Daar is niks goeds behalwe by God nie - November 4, 2011
- Psalm 23 – die gebed vir alle seisoene van die lewe
- Psalm 17 + 22 – God verontagsaam nie die gebed van die hulpelose nie - November 7, 2011
- Psalm 18 + 20-21 – God gee oorwinning - November 8, 2011
- Psalm 19 – God bestaan en God praat met ons - November 9, 2011
- WEEK 5: Psalm 25-33 – God roep ons op om moed te hou, want Hy is die Skepperkoning - November 10, 2011
- Psalm 25 + 33 – God sorg vir dié wat Hom vertrou
- Psalm 26 + 32 – God skenk ’n lewe van integriteit en vertroue - November 11, 2011
- Psalm 27 + 31 – Vertrou God, wees sterk en vol moed - November 14, 2011
- Psalm 28 + 30 – Lof aan God omdat Hy gehoor en gehelp het - November 15, 2011
- Psalm 29 – Die God van die natuur sorg ook vir sy kinders - November 16, 2011
- WEEK 6: Psalm 34-37 – God se teenwoordigheid word geken in die gemeenskap van gelowiges - November 17, 2011
- Psalm 34 – Dankbaarheid lei tot wysheid
- Psalm 37 – Wysheid lê in ’n God-gesentreerde lewe - November 18, 2011
- Psalm 35 – Gebed om redding in vervolging - November 21, 2011
- Psalm 36 – Laat U liefde bly by dié wat U erken - November 22, 2011
- Psalm 37 – Die openbaring van sy God is in sy hart, sy koers is nie onseker nie - November 23, 2011
- WEEK 7: Psalm 38-41 – God verlos ons van ons sonde en gee ons blydskap - November 24, 2011
- Psalm 38 – Moet my nie verlaat nie, help my gou, my Redder
- Psalm 39 – Ek wil sorgvuldig let op my lewe en op U - November 25, 2011
- Psalm 40 – U woord is my hele lewe - November 28, 2011
- Psalm 41 – Omgee vir swakkes gee vrymoedigheid in gebed - November 29, 2011
- Psalm 1 (2de keer) – Die Here ken my
- Mag ons vandag nog mense verag? - September 12, 2012
- Psalms 42-72 – Bedaar en erken dat Ek God is - January 21, 2013
- Die 2de Psalmboek (42-72): Bedaar en erken dat Ek God is - January 23, 2013
- Opbou van Psalms 42-72 – digters en temas
- Indeling van die leeswerk vir Psalms 42-72
- Byeenkomste in Somerstrand
- Lectio Divina vir die Psalms
- Digterlike taal
- Psalms vir die lewe
- Oor die liedere wat ons sing in die kerk
- Ander bydraes oor die Psalms by Bybelskool.com
- Psalm 42-43 – Gebed bring vertroue selfs in die ervaring van God se afwesigheid - January 24, 2013
- Psalm 44 – Kom ons tog te hulp in ons ellende - January 25, 2013
- Psalm 45 – Huwelikslied vir die koning en koningin - January 28, 2013
- Psalm 46 – Bedaar en erken dat Ek God is - January 29, 2013
- Psalm 47 – ’n Verenigde volk van God uit al die nasies - January 30, 2013
- Psalm 48 – God sal ons altyd lei - January 31, 2013
- Psalm 49 – Dis dwaas om op rykdom te vertrou - February 1, 2013
- Psalm 50 – Loof God deur Hom in alles te erken en vereer - February 4, 2013
- Psalm 51 – Wees my genadig, o God - February 5, 2013
- Psalm 52 – God is goed en sorg vir my - February 6, 2013
- Psalm 53 – Dit is dwaas om sonder God te probeer lewe - February 7, 2013
- Psalm 54 – God red my uit elke benoudheid - February 8, 2013
- Psalm 55 – Laat jou sorge aan die Here oor - February 11, 2013
- Psalm 56 – God let op ons trane - February 12, 2013
- Psalm 57 – Van vrees na versekering - February 13, 2013
- Psalm 58 – Daar is tóg ’n God - February 14, 2013
- Wraakgierigheid in die Psalms
- Psalm 59 – Breek hulle stadig af deur u mag - February 15, 2013
- Psalm 60 – Laat dit tog weer met ons goed gaan - February 18, 2013
- Psalm 61 – Ek bid tot u van ver, Hoor my van naby - February 19, 2013
- Psalm 62 – Net by God vind ek rus - February 20, 2013
- Psalm 63 – Ek bly altyd naby U - February 21, 2013
- Psalm 64 – God sorg vir die regverdiges - February 22, 2013
- Psalm 65 – Waar U ook gaan, is daar oorvloed! - February 25, 2013
- Psalm 66 – God se dade moet vir almal vertel word - February 26, 2013
- Psalm 67 – Geseën om te seën - February 27, 2013
- Psalm 68 – God vul alles en almal met Sy teenwoordigheid - February 28, 2013
- Psalm 69 – Moenie dat dié wat op U vertrou, deur my toedoen teleurgestel word nie - March 1, 2013
- Psalm 70 – Kom tog gou na my toe, o God - March 4, 2013
- Psalm 71 – Moet my tog nie verwerp nou dat ek oud geword het nie - March 5, 2013
- Psalm 72 – Leer die koning om volgens u wil te regeer - March 6, 2013
- Video oorsig oor die Psalms van The Bible Project - December 11, 2015