1 Samuel 17-18 – van skaapwagter tot soldaat

Dit lyk of daar twee tradisies oor Dawid sigbaar is in hoofstuk 16 tot 18, soos ons dit hier in die oorspronklike Hebreeuse teks het.  Volgens die een tradisie het Saul reeds vir Dawid geken voor die geveg met Goliat, en volgens die ander het hy hom eers in die geveg leer ken.

Die Griekse vertaling (LXX of Septuagint) vertel die verhaal sonder 17:21-31, 41, 50 en 17:55-18:5 wat dus net met een tradisie werk, dat Saul reeds vir Dawid geken het.  Daar moes dus twee Hebreeuse tekste gewees het, die een langer, waarin die twee tradisies vervleg is, en die ander korter waarin net die een vertel is.

Om die langer teks te verstaan, kan ‘n mens uit 17:15 aflei dat Dawid om die beurt na Saul toe gegaan het en dan weer die kleinvee opgepas het.  Dit verklaar Saul se vraag aan Abner oor Dawid se afkoms in 17:55, omdat hy hom net as musikant geken het, en nou wil weet wat dan so besonders is aan sy familie dat hy so ‘n heldedaad kon verrig.

Dit wil ook voorkom of daar twee tradisies is oor wie Goliat doodgemaak het.  Hoofstuk 17 sê Dawid, maar 2 Sam 21:19 sê dat Elganan vir Goliat doodgemaak het.  1 Kron 20:5 kan moontlik die oplossing gee, wat sê dat Elganan Goliat se broer doodgemaak het.  Maar soos dit nou staan in die Bybel, lyk dit of daar twee tradisies is.

Dawid se geheim lê in sy onwrikbare geloof in ‘n lewende Here wat hom gered het uit die kloue van die leeu en die beer, en dit ook sal doen in die geveg met Goliat.  Let op hoe hy ook praat van “die Here die Almagtige” soos Hanna in haar gebed die eerste keer in die Bybel gebruik het.

Dawid leer ons dat die oorlog aan die Here behoort en dat die oorwinning nie deur swaard of spies kom nie.

Jonatan en die volk se liefde vir Dawid staan in skerp kontras met die wantroue van Saul.  Saul het bang geword vir Dawid: “omdat die Here by hom was, maar die Here het vir Saul verlaat.”  Daarom het hy allerlei planne beraam om Dawid uit die weg te ruim.  “Saul was vir goed vyandig teenoor hom.”

View all posts in this series

Samuel


Chris van Wyk

Ek is gemeenteleraar by Somerstrand gemeente, Port Elizabeth. My passie in die lewe is om God bo alles te dien en gelowiges in geloofsvorming te begelei. I am pastor at Summerstrand congregation, Port Elizabeth. My passion in life is to serve God above all and to lead believers in faith formation.

Comments (6)

  • Ek onthou 'n paar van die teksies wat ek vir Sondagskool moes leer, en een wat 'n groot indruk op my gemaak het, en wat ek al baie vir myself toege-eien het is is “Jy kom na my met ‘n swaard en met ‘n spies en met ‘n lans, maar ek kom na jou in die Naam van die HERE van die leërskare”. Wonderlik hoe die Woord vir mens so kan help en boemoedig op so baie verskillende maniere.

  • Finie Fürstenberg

    1Sam. 18:21 Watter soort “vangstrik” sou Mikal vir Dawid kon wees as sy met hom trou?

  • Saul het 'n strik vir Dawid gestel dat hy 100 Filistyne moes doodmaak om haar te kan kry as vrou. Hy het gehoop dat Dawid in die slag sou omkom.

  • Vinie Fürstenberg

    Hoe verduidelik `n mens aan `n kritiese persoon die konsep van die Bybel as geïnspireerde Woord van God as daar soveel leuens en teenstrydighede voorkom? Leuens soos Mikal wat vir Saul sê Dawid sou haar doodmaak as sy hom nie laat gaan het nie (1Sam19:17), of Dawid se leuens in Nob nogal vir die priester ens.

  • Dawid en Mikal se leuens word eerlik vertel, maar nie noodwendig gekondoneer nie. Dit raak nie die inspirasie van die Skrif nie, behalwe as die Skrif dit sou aanmoedig of nog erger sou verdoesel.

    Die teenstrydighede in die Bybel is menslike foute. Ons bely oor die inspirasie van die Bybel dat dit God se Woord in menslike taal is. Dit is onfeilbaar in die openbaring van God se natuur en wil, maar feilbaar in terme van die neerskryf daarvan.

Maak 'n opmerking

%d bloggers like this: