Psalm 75 – Dis God wat verneder en verhef
Waar Psalm 73 gefokus het op die versoeking van ’n enkele gelowige om die goddeloses hul voorspoed te beny totdat sy hart tot rus gebring is toe hy oor die uitkoms van hulle lewe nagedink het, só fokus Psalm 75 op die versoeking van die gemeenskap van gelowiges om dieselfde te doen.
Ons almal kyk baie keer na die relatiewe sukses en mislukking van mense en wyt dit net te maklik aan sulke mense se eie toedoen, hetsy aan hulle vermoëns of aan hulle gebreke. Soos die Psalmis in Psalm 73 in die heiligdom egter tot ander insigte gekom het oor die goddelose se uiteinde, so gebeur dit in Psalm 75 met die gemeenskap van gelowiges ook in terme van die lewe self. Hulle word hiermee gerusgestel dat dit God is wat verneder en dat dit God is wat verhef in hierdie lewe (vers 8). Daarvoor kan ’n mens God vertrou.
Dit is waarom ’n mens dié Psalm waarskynlik kan beskou as ’n “liturgiese preek” wat gelewer is om gelowiges in die heiligdom te help om God se bepalende werk in die wel en weë van die lewe raak te sien. Die voorganger (profeet of priester) begelei hulle soos volg:
Loof God vir sy teenwoordigheid by en wonderwerke onder ons – vers 2
Let op hoe die Psalmis-prediker op twee goed fokus:
- God se teenwoordigheid by ons (“U Naam is na aan ons“ – 2014 vertaling)
- en die wonderwerke waarvan mense vertel (“Mense vertel van u wonderwerke” – 2014 vertaling).
Dit is immers waaroor ’n erediens gaan: om God se teenwoordigheid te ervaar, mekaar opgewonde te maak oor wat Hy in die (ons) lewe doen en Hom daarvoor te loof!
Hou rekening met God se beheer van alles en almal – vers 3-4
Die Psalmis herinner die geloofsgemeenskap aan twee van God se beloftes:
- dat Hy regverdig sal oordeel as die tyd wat HY bepaal het, aanbreek en,
- dat Hy orde sal bring in die chaos wat gemeenskappe op aarde kan tref (moontlik word daar ook aan natuurrampe gedink), uitgedruk met die metafoor dat Hy die aarde sal bevestig op sy pilare. Onthou dit is ’n metafoor vir die stabiliteit van die aarde, nie ’n fisiese beskrywing van hoe die aarde gemaak is nie!
Dit is dié tipe gerusstellings wat gereeld deur die gemeenskap van gelowiges omarm moet word en hulle tot gebed moet aanmoedig vir plekke en gemeenskappe wat aan onreg en onrus blootgestel word.
Moenie verwaand wees en jouself verhef nie – vers 5-9
Saam met die belofte kom egter ook die waarskuwing vir dié wat verwaand is (hooghartig sê die 1983 vertaling) en goddeloos lewe en hulle eie beuel blaas. In die oorspronklike Hebreeus word gepraat van “die horing oplig of verhef” (horing = simbool van mag) wat op die verheerliking van hulle eie mag dui. Sulke mense moet veral hulleself nie verhef teenoor die hemel wat God se woonplek is nie, want Hy lewer uiteindelik die beslissende oordeel oor wie verhef word en wie verneder word.
Om die waarheid te sê, God se oordeel lê nie net in die vernedering van dié wat hulleself verhef nie, maar in die onnoembare leed wat hulle kan tref in die oordeelsbeker wat hulle sal moet drink.
Loof God vir sy regverdige oordeel oor goddelose mense en regverdiges – vers 10-11
Die Psalmis-prediker sluit af deur weer te fokus op die geloofsgemeenskap self deur hulle te bemoedig dat God die mag van die goddeloses sal verpletter en die regverdiges sal verhef.
Dit laat my dink aan die baie belangrike nadenke van Paulus oor die lewe van Jesus in sy brief aan die gemeente in Filippi, hfst. 2. Dit is omdat Jesus God vertrou het – soos Psalm 75 dit ook onderstreep – dat Hy nie sy gelykheid aan God beskou het as iets waaraan Hy moes vashou nie en ten alle koste moes beskerm nie, maar Homself prysgegee het tot in die dood aan die kruis. Dié daad van selfontlediging (kenosis) is deur God opgevolg met ’n uitermate verhoging van Jesus as Here voor wie elke knie sal buig van diegene in die hemel en op die aarde en onder die aarde waar elke tong sal bely: “Jesus Christus is Here!” (Fil. 2:5-11).
Boodskap van die Psalm
Dat God in beheer is van die uitkomste van hierdie lewe is ’n ongelooflike belangrike insig, want dit leer ons om in ons reaksies op wat om ons aangaan te alle tye rekening te hou met God se werk. Die oënskynlike sukses en mislukking van mense is te wyte aan God se werk. Dit is ook waar van jou eie suksesse en mislukkings. Jy misken dít tot jou eie skade. Daarmee moet ons mekaar bemoedig.
Ek hou vandag vas aan die gedagte in vers 8: “Nee, God is regter: Die een verneder Hy, die ander verhef Hy” (2014 vertaling). Hy is billik en regverdig. Dit is dié God wat die moeite werd is om te vertrou al gebeur wat ook al met jou in die lewe.
by Chris van Wyk
View all posts in this series
- Bybelskool oor die 3de en 4de Psalmboek – 2de kwartaal 2014 - April 12, 2014
- Inleiding op die Psalms - May 7, 2014
- Vorige bydraes
- Inleiding op die 3de Psalmboek: Psalms 73-89
- Indeling van die 3de Psalmboek
- Hoe om die Psalms te lees
- Psalm 73 – God is my krag en erfenis - May 8, 2014
- Psalm 74 – God self is ons enigste hoop - May 9, 2014
- Psalm 75 – Dis God wat verneder en verhef - May 12, 2014
- Psalm 76 – God is oor ons soos ’n leeu oor sy skuilplek - May 13, 2014
- Psalm 77 – O God, u weg is heilig - May 14, 2014
- Psalm 78 – Die raaisel van onbestendigheid - May 15, 2014
- Psalm 79 – Ontferm U tog gou oor ons, want ons kragte is gedaan - May 16, 2014
- Psalm 80 – Laat dit weer met ons goed gaan, verskyn tog tot ons redding! - May 19, 2014
- Psalm 81 – Maak jy jou mond wyd oop, dan vul Ek dit! - May 20, 2014
- Psalm 82 – Staan op, o God, oordeel die aarde - May 21, 2014
- Psalm 83 – O God, moet U nie doof hou nie, u vyande is oproerig - May 22, 2014
- Psalm 84 – Hoe gelukkig is hulle wat in u huis woon
- Psalm 85 – Die verbintenis aan en verwagting van God vir uitkoms - May 26, 2014
- Psalm 86 – Gee my ’n teken van u goedheid - May 27, 2014
- Psalm 87 – Elke persoon wat God ken, is in Sion gebore - May 28, 2014
- Psalm 88 – Die swaarkry het vir my te veel geword - May 29, 2014
- Psalm 89 – Sal U dan vir altyd u hulp weerhou? - May 30, 2014