Skip to main content

Daniël 8 – ’n Nader beskrywing van die koninkryk van die Mediërs-Perse en veral die Grieke

Daniël kry die tweede groot visioen in Belsasar se derde regeringsjaar, naamlik 553 vC. Hy is waarskynlik wakker terwyl hy dit sien en nie in ’n droom staat nie, hoewel hy vir ’n kort tydjie wel bewusteloos was weens die impak van die openbaring. Die boek word hiervandaan verder in Hebreeus geskryf, waarskynlik omdat die inhoud meer van toepassing was op die Joodse geloofsgemeenskap.

Teks en konteks

Weereens is die vertelling in twee dele, die beskrywing van die visioen (Dan 8:2-14) en die verklaring daarvan (Dan 8:15-26) met ’n inleidende en afsluitende vers (Dan 8:1,27).

Die visioen van die skaap- en bokram

In die visioen bevind Daniël homself by die Ulairivier by die vestingstad Susan, in die provinsie Elam. Dit is dieselfde stad waar Ester se verhaal met Xerxes (Ahasveros) gaan afspeel (eerste helfte van die 5de eeu vC) en Nehemia nog later die berig oor Jerusalem sal kry en die proses om die mure te herbou begin met die goedkeuring van Artaxerxes (Artasasta, Xerxes se seun – 444 vC in sy 20ste regeringsjaar).

In sy visioen sien Daniël die volgende:

  • ’n Skaapram wat by die rivier gestaan het en met sy twee horings amok gemaak het in alle rigtings net soos hy wil. ’n Beskrywing wat op die ryk van die Mediërs-Perse van toepassing gemaak kan word.
  • ’n Bokram wat vinnig uit die weste gekom het (’n baie raak beskrywing van Alexander die Grote se uitbreiding van die Griekse koninkryk en die oorwinning van die Mediërs-Persiese ryk in 334-331 vC), die skaapram vermorsel en baie magtig word, totdat sy mag (horings) in vier verdeel is (die generaals Kassander, Lysimachus, Seleukus, en Ptolemeus), waarvan die Seleukiede mettertyd buitengewoon magtig geword het, onder andere in die tyd van die regering van Antiochus IV Epiphanes in die 2de eeu vC, die klein horing wat groot word. Hy het die “pragtige land” in gedrang gebring met die “hemelse leërmag” (dit kan ook op die priesters dui) wat deur hom uitgedaag is deur die tempel te ontheilig en die daaglikse offers aan God af te skaf. Dit het inderdaad in die tyd van die Makkabeërs gebeur dat Antiochus in 168 vC die offers afgeskaf het in Jerusalem (1 Makk. 1:45 – julle kan dit hier lees – vgl. veral hfst. 7 en 9 vir die tydperk).
  • ’n Hemelwese wat die tydsduur van dié dinge uitspel as 2 300 oggende en aande (wat dui op die offers twee keer ‘n dag – Eks 29:38-39), dit is 1 150 dae, dws ongeveer 3 jaar, wat ooreenkom met die tyd wat die offerdiens afgeskaf is tot 25 Desember 165 vC toe die offers weer hervat is. Die getal is ook ‘n simbool daarvan dat dit ‘n beperkte tyd sou wee, en dat daar dus ‘n einde aan die vervolging en verwoesting sou kom. Die Makkabeërs het in 165 vC die juk van die Grieke afgewerp en hulleself vir meer as ‘n eeu lank regeer tot die Romeinse tyd begin het.

Let op dat dié visioen net die Mediërs-Perse en Grieke betrek uit die vorige visioene. Die res sal wel weer later aan die orde kom.

Die verklaring van die ramme as die Mediërs-Perse en die Grieke

Daniël soek dan ’n verklaring vir die visioen en Gabriël (man-van-God) kry die opdrag om die gesig vir Daniël te verklaar. Ons leer net twee engele se name ken in die OT, Gabriël en Migael s’n (Dan 10:13). Interessant genoeg is dit ’n mensestem wat uit die Ulai rivier die opdrag gee, maar wat met goddelike gesag optree.

Gabriël se naderkom is egter net te veel vir Daniël se gestel en hy val bewusteloos neer tot dié hom oprig om die verklaring te gee:

  • Die skaapram met die horings staan vir die koninkryk van Medië en Persië, soos ons nou al afgelei het.
  • Die bokram staan vir die koninkryk van Griekeland, soos ons ook alreeds weet. Die buitengewoon magtige koning word hier as hardvogtig en slinks beskryf wat selfs die hoogste Regeerder sal uitdaag, maar uiteindelik vernietig sal word. Hy staan dus ook as ‘n simbool van die Antichris. Ons sal in Daniël 11 verder hieroor lees.

Die fisiese en emosionele prys vir dié openbaring was baie groot en Daniël het vir lank siek gelê.

Boodskap en betekenis

Sommige dele van hierdie visioen kan ‘n mens met historiese gebeure in verband bring, soos die verwysing na die koninkryke van die Mediërs-Perse en die Grieke. Asook die gebeure in die 2de eeu met Antiochus IV Epiphanes en die ontheiliging van die tempel in 168-165 vC. Die Jode vier tot vandag toe nog hierdie gebeure met die fees van die tempelwyding (Hannukah), ‘n fees waarvan ons ook in die NT lees (Joh 10:22-23).

Maar, sommige dele daarvan sal eers in die eindtyd bewaarheid word, soos Gabriël dit self ook vir Daniël uitlê: “Jy moet verstaan, mens, dié visioen slaan op die eindtyd.” (Dan 8:17) Openbaring trek daardie gordyn wyer oop met die boodskap dat die Antichris uiteindelik vernietig sal word deur God se finale oordeel (Openb 19).

Hierdie gesigte van Daniël onderstreep God se soewereiniteit, sy vermoë om die boosheid van die koninkryke wat teen Hom opgestel word, nie net te oordeel nie, maar tot ‘n einde te bring, en uiteindelik sy mense volledig van hulle invloed te verlos.

Daniël


Chris van Wyk

Ek is gemeenteleraar by Somerstrand gemeente, Port Elizabeth. My passie in die lewe is om God bo alles te dien en gelowiges in geloofsvorming te begelei. I am pastor at Summerstrand congregation, Port Elizabeth. My passion in life is to serve God above all and to lead believers in faith formation.

Maak 'n opmerking

Onlangse kommentaar